Corina-Vasile-Raiffeisen-Bank-Black-Sea-ClimAccelerator
Criza climatică nu va putea fi rezolvată de niciunul dintre actorii sociali de unul singur.”

Acesta ar putea fi mesajul-cheie al discuției pe care am purtat-o cu Corina Vasile, Communication & Sustainability Director la Raiffeisen Bank Romania – partener principal ai primei ediții Black Sea ClimAccelerator. De asemenea, Corina ne-a povestit despre cum se vede din poziția ei antreprenoriatul verde în România, cum a evoluat în ultimii ani și ce perspective pentru viitor există pentru actorii din acest sector.

Cum crezi că a evoluat antreprenoriatul verde la nivel local în ultimii ani?  

În ultimii 4-5 ani am interacționat îndeaproape cu startupurile din programele pe care noi sau grupul le-am pus pe piață: programul factory by Raiffeisen Bank, programul Elevator Lab, dar și din programe ale partenerilor noștri de pe piața locală, cum este și ClimAccelerator.

Am observat o tendință de convergență tech/digital și green/social. Altfel spus, la început vedeam proiecte care erau fie green/social, fie tech/digital, priveau lumea și problema pe care își propuneau s-o rezolve fie printr-o lentilă, fie prin cealaltă. Mai întâi a apărut convergența tech/social – adică business-uri care by design își propun să rezolve o problemă socială cu ajutorul tehnologiei, acum vedem din ce in ce mai mult proiecte green și tech by design.

Din discuțiile directe cu antreprenorii din programele noastre e destul de clar că cei mai mulți dintre ei au ca principală motivație când își încep afacerea dorința de a rezolva o problemă pe care o văd în societate, știu ca tehnologia înseamnă oportunități și viteză mare de scalare. În sfârșit, green/social și tech este combinația câștigătoare pe piața finanțărilor.

 

Care crezi că sunt tendințele pe care le vom vedea din ce în ce mai pronunțat în următorii ani în ceea ce privește sustenabilitatea și tranziția la economia verde?

În zona antreprenorială start-up și scale-up se vor accelera tendințele despre care am discutat mai devreme. Vor fi multe oportunități pentru aceste companii dacă rezolvă probleme ale marilor companii în procesul de tranziție către modele de afaceri, de producție și de lanț de aprovizionare sustenabile. Aș spune că mai ales în zona de lanț de aprovizionare și economie circulară ar fi multe oportunități pentru companiile tinere. Soluțiile de recuperare și reutilizare a unor produse secundare sau deșeuri și reintroducerea acestora în circuitul economic/de producție e o altă direcție cu potențial mare. De asemenea, soluțiile care captează date relevante ESG într-un format ușor de prelucrat. Toate platformele care pun cap la cap un ecosistem de economie circulară, pe oricare dintre componentele lanțului de valoare, deschid alte oportunități.

 

Povestește-ne puțin despre implicarea voastră în Black Sea ClimAccelerator – cum ați luat această decizie și de ce vi se pare importantă susținerea inițiativelor de acest fel?

Căutăm să fim parteneri în proiecte care să aibă impact real în societate și avem această experiență acumulată în ultimii ani de interacțiune cu comunitatea antreprenorială emergentă. Iar pentru că sustenabilitatea și inovația sunt pe harta strategică a grupului în următorii ani, decizia de implicare a venit ca un pas natural.

 

Care a fost experiența de jurizare pentru Black SeaClimAccelerator? Care sunt lucrurile pe care le-ai remarcat la startupurile participante?

Pentru mine participarea la discuțiile directe cu antreprenorii a fost întotdeauna o oportunitate mare de învățare, am experimentat asta și in factory, și în Elevator Lab în trecut și nu a fost diferit nici în Black Sea ClimAccelerator. Sigur că, potrivit regulilor de participare la program, cu o componentă de impact climatic obligatorie, am văzut la toți participanții abordarea green mult mai evidentă; a fost clar și faptul că, după criteriul oportunități de a scala, proiectele cu componenta tech au avut un plus.

La fel de importantă însă este și echipa: competențele și cunoștințele în faza de scalare sunt diferite de cele din faza de start-up. Și interacțiunea cu ceilalți membri ai juriului a fost valoroasă pentru mine, fiindcă veneam fiecare din zone diferite de expertiză, am văzut argumente și puncte de vedere diverse si mixul acesta dă întotadeauna un plus. Bonus, câștigătorul EcoTree a venit direct din „fabrica de idei”, cum îi spunem noi programului factory by Raiffeisen Bank 😊 (aici trebuie spus că membrii juriului din Raiffeisen s-au recuzat – nu am punctat deloc EcoTree, potrivit principiilor noastre de guvernanță – ca sa menționez puțin și G-ul din „ESG”).

 

Care este, din punctul vostru de vedere, rolul colaborării între diverse tipuri de organizații  (ONG-uri, corporații, instituții publice, startupuri, organizații de cercetare etc.) în ceea ce privește gestionarea crizei climatice?

Ați atins un subiect critic din punctul meu de vedere. Criza climatică nu va putea fi rezolvată de niciunul dintre actorii sociali de unul singur. Nu e treaba exclusivă a guvernelor, cum nu e nici treaba doar a companiilor. E nevoie de efort comun, coordonat, de cooperare. Asta e ușor de zis și foarte greu de făcut. La noi se conturează ceva mai bine platforme de colaborare companii – startupuri – ONG-uri și vedem o implicare mai redusă în zona instituțiilor publice/de reglementare care au un rol important de facilitare a tranziției, de a stabili un „level playfield” care să crească viteza tranziției.

 

Despre Corina Vasile
Corina este Communication and Sustainability Director la Raiffeisen Bank Romania. Cu 20 de ani de experiență în comunicare și relații publice și peste 8 ani în media, Corina este de asemenea Vice-Președinte Global Women in Public Relations Romania (GWPR Romania) și membru în boardul Camarei de Comerț pentru Diversitate din România (RDCC).

 

Programul Black Sea ClimAccelerator este organizat cu sprijinul EIT Climate-KIC de către Impact Hub Bucharest și partenerul principal Raiffeisen Bank România, The Climate Vertical și partenerul principal Volta, precum și de Innovation Starter în Bulgaria.
Despre organizatori
EIT Climate KIC
EIT Climate-KIC este o comunitate a cunoașterii și inovării (CCI), care lucrează pentru a accelera tranziția către o societate zero-carbon și rezilientă la schimbările climatice. În ultimii 10 ani, programul accelerator al EIT Climate-KIC a fost principalul furnizor de soluții de inovare climatică, cu peste 1.500 de soluții acceptate și aproape 1 miliard de euro de capital garantat.
Impact Hub Bucharest

Impact Hub Bucharest dezvoltă în permanență noi programe de accelerare și incubare pentru a susține ecosistemul antreprenorial din România. Începând cu 2021, reprezentăm oficial EIT Food în România ca EIT Food Hub. Suntem punctul de contact pentru reprezentanții locali din sectorul agroalimentar, cu rolul de a sprijini inovatorii și antreprenorii și de a facilita dezvoltarea acestui sector strategic.

The Climate Vertical
The Climate Vertical este o inițiativă din România care își propune să rezolve provocările climatice critice prin activarea și implicarea comunității pentru a sprijini startup-urile să construiască soluții durabile. Credem că fiecare provocare climatică creează spațiul pentru o oportunitate de afaceri foarte bună. Construim TCV pe baza experienței noastre de peste 4 ani de lucru cu startup-uri și livrăm programe concepute pentru a(A) aduce oamenii împreună pentru a se sprijini reciproc, (B) inspira să înceapă, (C) educa pentru a construi soluții de care oamenii au nevoie cu adevărat, (D) accelera creșterea echipelor dispuse să își scaleze soluțiile la nivel global. Valorile The Climate Vertical sunt firul roșu din cadrul programelor: Concentreaza-te asupra impactului și generează schimbarea, Țintește sus și începe acum, Inovează pentru un viitor durabil, Respectă natura și cele din jurul tău.

Hai să ne cunoaștem

Despre Organizație

Misiunea

Echipa

Cariere

Presă

Locațiile Impact Hub Bucharest

Hai în vizită

Universitate
Str. Tudor Arghezi, 8-10
București, 020945

Floreasca
Strada Gara Herăstrău nr 2,
București, 020334

rețeaua globală

Impact Hub

Impact Hub Bucharest face parte din rețeaua globală Impact Hub cu prezențe fizice în peste 100 de locații de pe 5 continente și cu o comunitate de peste 16.000 de membri, conectați printr-o platformă online dedicată.