
Aceasta este marea oportunitate a start-upurilor verzi românești pe care am identificat-o alături de Loredana Ianuș, CSR & Communication Director Graffiti PR: dacă știi cum să comunici avantajele soluției tale și să educi în același timp publicul, vei reuși pe termen lung în afacerea ta. Pentru că un consumator eco-conscious va alege oricând un produs sau o soluție cu poveste și personalitate în locul unuia „mass market”, mai ales în sectorul „verde”.
În ceea ce privește antreprenoriatul verde, din zona noastră de expertiză am putut observa o confuzie în percepția publicului la apariția acestei specii hibrid – e un business, e un ONG, e o instituție, ce este, ce vinde și ce vrea de fapt?
În același timp, am văzut în jurul nostru și mai multe soluții instituționale pentru sustenabilitate care contribuie la percepția pozitivă pentru soluții green dar am făcut și pași înapoi – vezi subiectul colectării selective, care în continuare întâmpină blocaje în implementare.
Odată cu prezența tot mai crescută a temelor precum schimbări climatice, economie circulară, problema plasticului etc. pe agenda publică, începem să înțelegem mai bine această nouă specie, nevoia și utilitatea ei, însă nu ignorăm nici bariera de încredere și scepticism în viabilitatea soluțiilor, potențialul de scalare și standardizare al acestui nou val.
Ne așteptăm să vedem din intersecția celor de mai sus tot mai multă inovație, din categoria frugal innovation – în care folosirea minimă a resurselor în procesul de producție, design etc. aduce oportunități de creștere, de eficientizare, de mai multă valoare în produs pentru consumator, societate, mediul înconjurător.
De asemenea, mai multe finanțări – tranziția către o economie verde este dependentă în primul rând de finanțare. Dacă am văzut inițiative cu impact considerabil (Rabla Plus, case verzi, electrocasnice etc), sunt încă sectoare care suferă – producția de materiale sustenabile, finanțarea cercetării în domeniu, susținerea accelerării agriculturii ecologice.
Costul economiei verzi este în continuare unul mare – pentru producători, pentru business-uri, pentru clienți – iar responsabilitatea democratizării trebuie să fie împărțită între toți actorii care participă la economie – de la autorități, la mediul privat și consumator. De aici ne așteptăm să vedem tot mai multe parteneriate public- private, care să adreseze provocarea sustenabilității sistemic, pe întregul lanț valoric.
Am fost atrași în Black Sea ClimAccelerator de curiozitatea pură – cât de departe poate ajunge impactul unui business românesc, pornit de la zero, într-un subiect atât de greu cum este lupta împotriva schimbărilor climatice. Trăim mult în spațiul ideilor, dar dincolo de ele credem în soluții. Soluțiile propuse de aplicanții Black Sea ClimAccelerator sunt o dovadă că acest concept greu al sustenabilității poate fi unul foarte aplicat și, în plus, că prin creativitate poți adresa și, de ce nu?, rezolva probleme importante ale lumii de astăzi.
Apoi, am vrut să contribuim direct la creșterea unuia dintre aceste startupuri locale. De peste 7 ani construim în agenție un departament de CSR – Sustenabilitate, cel mai numeros la momentul acesta în piața de comunicare din România. Am lucrat la campanii de comunicare, de educare și conștientizare și, în special în ultimii ani, la soluții care pun creativitatea în slujba sustenabilității, pentru a rezolva probleme de business. Credem că sustenabilitatea e dependentă de adopție în rândul publicului larg – iar pentru asta înțelegerea consumatorilor (nevoi, motivații, comportament) și comunicarea sunt vitale.
La final, vrem să împărtășim din experiența noastră antreprenorială altor start-upuri la început de drum – suntem o poveste cu acționariat 100% românesc, cu o creștere de la 25 la 100+ consultanți, în mai puțin de 7 ani. A venit cu bune, dar și cu… mai puțin bune, cu oportunitățile și provocările unei creșteri accelerate. Vrem să dăm mai departe ce am învățat noi, dar și să învățăm la rândul nostru de la start-upurile selectate.
Din perspectiva comunicării către clienți, cel mai mare asset e perspectiva de co-creator. În calitate de cumpărător al unui produs de tip start-up, simt că sunt parte din impactul de mediu și de business al întregii afaceri. Să cumpăr un ambalaj refolosibil de la un producător de masă, cu producție în China, poate fi un deal bun, care să mă facă să mă simt bine (dacă ignor suficient despre amprenta de carbon per total). Dar să cumpăr un ambalaj refolosibil, produs aici, de către un business românesc, mă face client și micro-investitor în același timp. Orice succes al start-upului va fi și succesul meu.
Provocarea start-upurilor în general e să arate că schimbul merită, pe termen lung: va trece produsul testul timpului? Merită să susțin ideea? Merită atenția și timpul meu? Efervescența și emoția din jurul oricărei inițiative noi trebuie dublate, în comunicare, de încrederea că suntem nu doar tineri și rebeli, ci și înțelepți și de încredere.
Iar start-upurilor green li se adaugă și provocarea motivației – sustenabilitatea poate fi un concept abstract, care vine la pachet cu un cost ridicat – de timp, de efort, de bani, pentru un beneficiu difuz, cu un impact îndepărtat, fără să mai vorbim de alte bariere precum lipsa de încredere. Cum motivezi clienții că soluția ta este una care aduce beneficii azi, acum, pentru mine în primul rând, iar apoi pentru păduri, delfini, ape și altele? Cum mă convingi să cred și să cumpăr, cu atât mai mult când există variante mai simple pe piață?
Ne dorim să găsim împreună soluții la aceste provocări😊

Impact Hub Bucharest dezvoltă în permanență noi programe de accelerare și incubare pentru a susține ecosistemul antreprenorial din România. Începând cu 2021, reprezentăm oficial EIT Food în România ca EIT Food Hub. Suntem punctul de contact pentru reprezentanții locali din sectorul agroalimentar, cu rolul de a sprijini inovatorii și antreprenorii și de a facilita dezvoltarea acestui sector strategic.
Hai să ne cunoaștem
Despre Organizație
Misiunea
Echipa
Cariere
Presă
Hai în vizită
Universitate
Str. Tudor Arghezi, 8-10
București, 020945
Floreasca
Strada Gara Herăstrău nr 2,
București, 020334
rețeaua globală
Impact Hub
Impact Hub Bucharest face parte din rețeaua globală Impact Hub cu prezențe fizice în peste 100 de locații de pe 5 continente și cu o comunitate de peste 16.000 de membri, conectați printr-o platformă online dedicată.